domingo, 17 de junio de 2018

La refinería de Citgo Aruba incurrirá en incumplimiento del contrato de arrendamiento de la antigua refinería Valero Aruba


Citgo Aruba Refinery (CAR) incumplirá su obligación de poner en marcha la antigua refinería Valero en Aruba en agosto, según reveló un artículo publicado en Energy News Today. Según la nota del portal, CAR, que mantiene un contrato de arrendamiento de 15 años con Refinería di Aruba (RdA), no estaría en disposición de darle cumplimiento a lo acordado, y peor aún, estarían negociando su salida del proyecto.
Citgo Aruba Refinery (CAR) es una asociación entre Citgo Petroleum Corp., propiedad del Estado venezolano y la Refinería de Aruba (RdA) propiedad del gobierno de Aruba. El proyecto es liderado por PDV Holding es una filial de Petróleos de Venezuela (PDVSA).

A pesar que se ha repetido en varias oportunidades la relación de Citgo con CAR, "Cigto aclaró la distinción entre su entidad de EE. UU. y la afiliada de Aruba, pero no hizo ningún comentario sobre las negociaciones de incumplimiento o de salida del proyecto", publica Energy News Today

Citgo dijo que CAR "es independiente de Citgo Petroleum Corp. o Citgo Holding, Inc. Los contratos de operación relacionados con la refinería se han realizado entre Citgo Aruba Refinery NV y el gobierno de Aruba. Además, todos los pagos correspondientes de arrendamiento, impuestos y personal relacionados con la la refinería se hicieron según lo programado".

Mientras Citgo Petroleum enfatiza la distinción entre este y CAR, James Cristman, vicepresidente de refinación de Citgo Petroleum, anunció el 21 de febrero de 2018 una desaceleración en el proyecto de rehabilitación en la refinería.

La puesta en marcha del proyecto en agosto de 2018 está estipulada en el contrato de arrendamiento. La salida del proyecto será costoso para CAR, dice la nota.

Según la fuente citada en el artículo, el gobierno de Aruba recibirá una compensación económica por incumplimiento de contrato. También tiene la opción de exigir que CAR desmantele la refinería y la mayor parte de la terminal de almacenamiento junto con la remediación ambiental. Una gran parte de la capacidad de almacenamiento de la terminal no es necesaria para mantener las importaciones de combustible para el consumo local, acota la nota.

Asegura que los ejecutivos de Citgo Petroelum Corp., incluyendo al presidente de Citgo Petroleum, Asdrúbal Chávez, y los vicepresidentes de Citgo Petroleum, que actúan en representación de CAR, se reunieron el miércoles con la primera ministra de Aruba, Evelyn Wever-Croes, para analizar las opciones para la terminación del contrato.

"Energy News Today supo que Agostar Group PLC, una compañía de inversión con sede en Londres, también está discutiendo con Refinería de Aruba (RdA) [la entidad gubernamental propietaria de la refinería y la terminal] las opciones para operar la refinería y la terminal. El grupo, fundado en 2016 como una compañía privada, afirma tener acciones en el campo de gas offshore PDVSA Dragon en Venezuela. Como se informó -dice la nota- Aruba también está negociando con dos importantes compañías comerciales con base en Europa para reemplazar a CAR como el arrendatario para operar el antiguo refinería y terminal. 

El primer ministro de Aruba dijo anteriormente que discutiría con Citgo la rescisión del contrato de arrendamiento tan pronto como sea posible. 

El 20 de febrero de 2018, Citgo pospuso indefinidamente su proyecto de mejora de crudo sintético en Aruba. "Si bien Citgo mantiene su compromiso con el proyecto, el gobierno de los EE. UU. impuso sanciones relacionadas con su accionista, Petróleos de Venezuela, que no permiten el financiamiento adicional requerido para que el proyecto continúe según lo planeado". Agrega la nota que los empleados que trabajan en el proyecto serán despedidos.

Energy News Today informó anteriormente que era improbable que el CAR comenzara el mejoramiento como estaba planeado debido a la falta de crudo venezolano y problemas de financiamiento que podrían terminar arruinando todo el proyecto, estimado en $ 800 millones. 

El plan para reiniciar la refinería era de 200.000 bpd, pero el mismo se retrasó hasta mediados de 2019. La fecha inicial era febrero de 2018. CAR produciría aproximadamente 180,000 bpd de crudo sintético de 20 grados API de 8 grados API de petróleo crudo Orinoco. Esto permitiría a PDVSA aumentar la producción de crudo extrapesado con un uso mínimo de nafta pesada importada.

La terminal tiene 10.5 millones de barriles de capacidad de almacenamiento para productos de baja intensidad y petróleo crudo. PDVSA había alquilado 1,75 millones de barriles para almacenar nafta virgen pesada para la mezcla de crudo extrapesado en José. El resto fue alquilado por completo a Valero Shell y Trafigura para el almacenamiento de petróleo crudo y combustible de aviación. El 18 de mayo de 2018, Coonoco Phillips recibió una orden judicial que otorgaba acceso a la terminal de la refinería para inventariar el material almacenado. También se refinó el producto perteneciente a Citgo Aruba para abastecer el consumo interno. Pero el tribunal posteriormente eximió de la decisión para el mercado local. Después de eso, Citgo dejó de usar la terminal como un centro petrolero venezolano. 

He aquí el artículo original: 

“Citgo Aruba Refinery Will Default On Lease Of Former Valero Aruba Refinery; To Negotiate Exit

By EnergyNewsTodaySeattle, June 15 (Energy News Today) – Citgo Aruba Refinery (CAR) will default on its obligation to start up the former Valero refinery on Aruba in August, Energy News Today learned.CAR, with a 15-year lease agreement with Refineria di Aruba (RdA), is an affiliate of PDV Holding, the owner of Citgo Petroleum Corp. Refineria di Aruba (RdA) is the property of the Aruba government. PDV Holding is an affiliate of Petroleos de Venezuela (PDVSA).

Citgo clarified the distinction between its US entity and the Aruba affiliate but made no comments about the default or exit negotiations. Citgo said CAR "is independent of Citgo Petroleum Corp. or Citgo Holding, Inc. Operating contracts related to the refinery have been made between Citgo Aruba Refinery N.V. and the government of Aruba. Furthermore, all appropriate lease, taxes and personnel payments related to the refinery have been made as scheduled."


While Citgo Petroleum now emphasizes the distinction between it and CAR, James Cristman, vice president of refining for Citgo Petroleum, announced Feb. 21 a slowdown in the rehabilitation project at the refinery.

An August startup was stipulated in the lease. Default triggers the exit process which will be costly for CAR. Aruba’s government will receive economic compensation for breach of contract. It also has the option of demanding that CAR dismantle the refinery and most of the storage terminal along with environmental remediation. Most of the terminal’s storage capacity is not required to sustain fuel imports for local consumption.

Citgo Petroelum Corp. executives including Citgo Petroleum President Asdrubal Chavez and Citgo Petroleum vice presidents, acting on behalf of CAR, met Wednesday with Aruba Prime Minister Evelyn Wever-Croes to discuss options on the lease termination. 

Energy News Today learned that Agostar Group PLC, a London-based investment company is also discussing with Refineria de Aruba (RdA), the government entity which owns the refinery and terminal, options to run the refinery and terminal. The group, founded in 2016 as a private company, claims to have shares in PDVSA Dragon offshore gas field in Venezuela.As reported, Aruba is also negotiating with two major Europe-based trading companies to replace CAR as the lease holder to operate the former refinery and terminal. The prime minister said previously that she would discuss with Citgo the termination of the lease as soon as possible. The 15-year base plus option to renew for 10 years began in October 2016.

Citgo on Feb. 20 postponed indefinitely its synthetic crude upgrader project on Aruba. "While Citgo remains committed to the project, the US government imposed sanctions related to shareholder Petroleos de Venezuela do not allow additional required funding for the project to continue as planned," Citgo said. It added that employees working on the project will be laid off.

Energy News Today reported earlier that CAR was unlikely to start up the upgrader as planned due to a lack of Venezuelan crude and financing problems that could end up scuttling the entire project, estimated at $800 million.The plan to restart the refinery as a 200,000-bpd syncrude upgrader was delayed until mid-2019 from the original target of February 2018. CAR would produce about 180,000 bpd of 20-degree API synthetic crude from 8-degree API Orinoco crude oil. This would allow PDVSA to increase production of extra-heavy crude with minimum use of imported heavy naphtha.

The terminal has 10.5 million barrels of storage capacity for low-flash products and crude oil. PDVSA had rented 1.75 million barrels to store heavy virgin naphtha for extra-heavy crude blending in Jose. The rest was fully leased to Valero Shell and Trafigura for crude oil and jet fuel storage.ConocoPhillips on May 18 got a court order granting access to the refinery’s terminal to inventory stored material. Also subject to inventory was refined product belonging to Citgo Aruba to supply domestic consumption. But the court later exempted material for the local market. After that, Citgo stopped using the terminal as a Venezuelan crude hub. End”

https://rdanv.com/2018/02/21/refineria-di-aruba-n-v-announces-notice-received-by-citgo-aruba-refinery-car-about-a-slowdown-in-the-aruba-refinery-project/
“Oranjestad – Aruba, February 21, 2018: Tuesday afternoon, Mr. James Cristman—Vice President of Refining for Citgo Petroleum, announced a slowdown in the rehabilitation project of the refinery. The reason for this is based on the sanctions that the Office of Foreign Assets Control (OFAC)—from the U.S. Treasury Department, has on PDV Holding which prevents additional financing for this project. Refineria di Aruba N.V. (RdA) has shown Citgo their concern since last year regarding the progress of the rehabilitation, and the halt on the financing due to these sanctions. Citgo guaranteed that they’ll be in
contact with OFAC and have requested cooperation from the Government of Aruba. This slowdown will affect the employment of local and foreign contractors. Local refinery workers directly employed by Citgo Aruba Refinery will not be jeopardized by this slowdown. It is of significant importance that the Government of Aruba, Citgo Aruba Refinery (CAR) and Refineria di Aruba N.V. (RdA) work together towards a positive solution for the welfare of Aruba.

Furthermore, it is important to mention that this slowdown will have no influence on the operations of Fuels Marketing & Supply Aruba N.V. (FMSA), nor will it have an effect on the gas stations. FMSA is the main distributor of petroleum products on our island—and supplies gas stations, local companies, WEB Aruba N.V. and the airport, with Gasoline, Diesel, Fuel Oil and Jet Fuel. RdA is the sole proprietor of the refinery lands, and as such will announce any novelties as these become known.”

“About CITGO Aruba Refining

CITGO Aruba Refining N.V. (CAR) is an Aruban company within a group of operating companies under PDV Holding, Inc., an indirect owner of CITGO Petroleum Corporation and subsidiary of Petróleos de Venezuela, S.A., the national oil company of the Bolivarian Republic of Venezuela. CAR is the current operator of the Aruba Refinery, located in San Nicolas, Aruba which is owned by Refineria di Aruba N.V. (RDA), an entity wholly-owned by the Government of Aruba.



No hay comentarios:

Publicar un comentario